Nyborg Kommune

Du er her: Home By og land Nyborg Erhvervsområder i Nyborg

Erhvervsområder i Nyborg


Kommuneplan 2013 lægger op til en lokalisering af lettere erhverv på de bynære arealer og med mulighed for tungere erhverv i det eksisterende Erhvervsområde Vest og ved Lindholm Havn. Hotel- og konferenceerhvervet skal ligeledes tilgodeses med hensyn til attraktiv lokalisering og gode udvidelsesmuligheder.

Mål

Nyborg er kommunens naturlige centrum for erhverv, beskæftigelse, handel, turisme og infrastruktur, og Nyborg skal også fremover være lokomotiv for erhvervsudviklingen i kommunen.

Bosætning og erhvervsudvikling i Nyborg by skal understøtte hinanden og medvirke til at skabe flere og bedre arbejdspladser.


Byrådet ønsker, at der til enhver tid er ledig og attraktivt beliggende erhvervsjord i Nyborg, hvor den gode tilgængelighed og centrale beliggenhed i landet udnyttes. 

Retningslinjer 

  1. Erhvervsområde Vest udbygges mod vest og afsluttes mod Hjulbyvej til erhvervsvirksomheder indenfor afstandsklasse 1 til 5, hvor områdets yderkanter skal forbeholdes til erhvervsvirksomheder indenfor afstandsklasse 1 til 2, primært facadeerhverv (salg, udstilling og administration mv).
  2. Til imødegåelse af eventuel grundvandsforurening i Erhvervsområde Vest gælder følgende:
    * Virksomheder der oplagre, anvender eller fremstiller olie- og kemikalieprodukter kan ikke etableres indenfor det udlagte areal
    * Beskyttelseszoner på 300 m omkring drikkevandsboringer skal overholdes.
    * På eventuelt kommunalt ejede arealer tinglyses forbud mod brug af pesticider.
    * Der gennemføres oplysningskampagner for grundejere mod brug af pesticider.
    * Området forsynes med fjernvarme eller anden klimavenlig opvarmningsform, så oliefyr og olieoplag undgås.
    * Området skal kloakeres med skærpede vilkår til tæthed.
    * Regnvandsbassiner skal etableres med en tæt membran, godkendt af grundvandsmyndigheden.
    * Faskiner til nedsivning af tagvand etableres til sikring af grundvandsdannelsen.
    * Tagmaterialerne må ikke forurene tagvandet (undgå blyinddækning, tjære eller kobbertagrender).
    * Overfladevand fra veje og parkeringsarealer skal opsamles og afledes særskilt med forudgående forbedret rensning.
    * Eventuelle støjvolde skal etableres med rent jord.
    * Skærpet overvågning af grundvandets kvalitet og strømningsretning i overensstemmelse med Indsatsplan Nyborg, skal iværksættes med det samme. Før der lokalplanlægges, skal det vurderes, om der er behov for supplerende overvågningstiltag (det kan eventuelt ske i fagligt samarbejde med Naturstyrelsen). Overvågningen skal ske for at kunne gribe ind, hvis strømningsretningen ændres, eller hvis der sker forurening. Overvågningen fastholdes så længe boringerne anvendes i drikkevandsforsyningen.
  3. Erhvervsområde ved motorvejen øst for Hjulbyvej  skal udvikles inden for rammerne af lokalplan nr. 75 med fokus på trafiktunge virksomheder med behov for synlighed indenfor afstandsklasse 1 til 6.
  4. Erhvervsområde ved Lindholm Havn skal udvikles med fokus på erhvervstyper med behov for skibstransport.
  5. Erhvervsområder nord for Storebæltsvej skal  udvikles til erhvervstyper, der indgår i statistisk afgrænsning af bymidter undtagen detailhandel (dvs. hotel og konference, kontorerhverv, restauranter, persontransport, pengeinstitutter, forsikring forretningsservice, offentlig administration, sundhed og kultur og lign.) indenfor afstandsklasse 1 til 2.
  6. Nyborg Havn skal fastholdes som regional godstrafikhavn i overensstemmelse med gældende lokalplaner og mål og intentioner i "ADP Associated Danish Ports A/S"'s Masterplan for Nyborg Havn. Se opslag om havne her.
  7. Hotel- og konferenceerhvervene i Nyborg skal så vidt muligt sikres nødvendige muligheder for udvikling, så efterspørgslen inden for denne sektor kan imødekommes. 
  8. I forbindelse med erhvervsudvikling langs overordnede veje med stor synlighed skal der tilstræbes et ordentligt helhedspræg på baggrund af beplantning, tilpasset skiltning og arkitektonisk kvalitet.   
  9. Udpegning af arealer til virksomheder mv., hvortil der af hensyn til forebyggelse af forurening må stilles særlige beliggenhedskrav, skal ske på baggrund af en konkret vurdering af omgivelsernes miljøfølsomhed.
  10. Der kan udlægges arealer i erhvervsområder for særligt vandforurenende erhverv, hvor spildevandet i videst muligt omfang skal tilsluttes Nyborg Centralrenseanlæg. 

 


Redegørelse

Nyborg by er kendetegnet ved et stærkt erhvervsliv, der spænder fra større industrivirksomheder til mindre fødevarevirksomheder. En stor del af virksomhederne ligger centralt placeret i Nyborg by tæt på motorvej og Storebæltsbro.

Udviklingen i erhvervsstrukturen har betydet, at der er kommet flere små virksomheder til som følge af tilflytning og øget fokus på iværksætteri.

Der er gode muligheder for yderligere udvikling ved fortsat at fokusere på udviklingen i de eksisterende handels- og servicevirksomheder og andre innovative virksomheder inden for videns- og oplevelsesøkonomien samt ikke mindst ved at styrke iværksætterkulturen.

Byrådet har vedtaget en ny erhvervspolitik, - se folderen "Virksomhed i Nyborg Kommune" ved at klikke på linket i boksen til højre.. 

Erhvervsområde Vest

Erhvervsområde Vest ligger med god trafikal kontakt til det overordnede trafiknet. Der vil efter behov blive udarbejdet lokalplaner for en udvidelse af Erhvervsområde Vest ud til Hjulbyvej. Den samlede rummelighed i kommuneplanen er på ca. 50 ha (inkl. restrummelighed i eksisterende rammelagte arealer og de viste perspektivarealer). På lang sigt ønskes Erhvervområde Vest afsluttet på et areal vest for Hjulbyvej som vist på Den samlede udviklingsplan.

Området er beliggende i kystnærhedszonen samt indenfor sammenhængende landskabsområde. De landskabelige interesser vurderes ikke at blive væsentligt påvirket.  Med erhvervsarealet placeret væk fra kysten samt bag eksisterende erhvervsarealer, vurderes dette at kunne ske uden negativ påvirkning af kystnærhedszonen.

Grundvandsrisiko og erhvervsudvikling:
Erhvervsområde Vest ligger i et område med særlige drikkevandsinteresser og delvist indenfor indvindingsopland til Hjulby Bro Vandværk. Kommunen har derfor foretaget en nærmere vurdering af grundvandsrisikoen ved byudvikling på arealerne. Eventuel forurening som følge af erhverv på arealet skønnes at kunne udgøre en mindre risiko for drikkevandsindvindingen på Hjulby Bro Vandværk. Grundvandet og indvindingen i Nyborg skal sikres nu og i fremtiden. Derfor er der fastlagt en række vilkår for udbygning af området, herunder at virksomheder der anvender eller fremstiller olie- og kemikalieprodukter, ikke kan etableres indenfor det udlagte areal.

Erhvervsområder ved motorvejen

Lokalpian nr. 75 for erhvervsarealet ved motorvejen øst for Hjulbyvej omfatter et ca. 27 ha stort areal, der endnu ikke er fuldt udviklet.  I området kan opføres bebyggelse til transportorienterede formål, industri-, lager-, kontor- og værkstedsvirksomheder. Endvidere kan der opføres bebyggelse til forretningsvirksomhed, der har tilknytning til de enkelte virksomheder. I områdets sydvestlige hjørne kan opføres et hotel.

Byrådet ønsker at åbne nye alternative muligheder for en erhvervsudvikling i Nyborg til sikring af nye arbejdspladser. I de seneste år har antallet af arbejdspladser i Nyborg Kommune været faldende modsat landsgennemsnittet. Byrådet ønsker at vende denne negative udvikling ved at sikre optimale muligheder for lokalisering af nye virksomheder med en naturlig interesse i en central placering i landet med god kontakt til den overordnede infrastruktur (bane, motorvej, dybvandshavn).

Byrådet ønsker derfor, at der kan ske en erhvervsudvikling langs motorvejen ved Hjulby, som en naturlig forlængelse af det nuværende erhvervsområde. Byrådet betragter generelt en erhvervsudvikling omkring motorvejen som en hensigtsmæssig løsning på både trafikale og miljømæssig problemer. I relation til en bæredygtig udvikling, hvor energiforbruget og CO2-udslippet ønskes nedbragt, er det Byrådets klare opfattelse, at der kan opnås væsentlige samfundsmæssige gevinster ved at prioritere arealer langs motorvejen til lokalisering af erhverv med et stort transportbehov.
I den forbindelse er Nyborg velbeliggende med let adgang til både motorvej, jernbane og dybvandshavn.
Byrådet vil fortløbende arbejde politisk for at fremme denne udvikling, der for øjeblikket ikke er mulig grundet de statslige interesser i kommuneplanlægningen, hvor udlæg af nye arealer til erhverv langs motorvejene ønskes begrænset.

Erhvervsområdet ved Storebæltsvej

De tidligere DSB-arealer på begge sider af Storebæltsvej er forbeholdt facadeerhverv  jf retningslinje 5 (hoteller, kontorer, liberale erhverv samt detailhandel inden for et udpeget areal tættest på bykernen), så der kan sikres en urban byudvikling af høj arkitektonisk kvalitet, der bymæssigt er sammenbundet med bykernen. Se Kommuneplan 2013's afsnit om detailhandel i Nyborg her

Erhvervsområdet ved Lindholm Havn

Området omfatter dybvandshavnen ved Lingholm Havn, der ejes af ADP (Associated Danish Ports A/S) samt tilgrænsende erhverv ved Delfinvej og Lindholm Havnevej, bl.a. Nord A/S (tidligere Kommune Kemi). Havneområdet ønskes udviklet i overensstemmelse med gældende lokalplaner og ADP's masterplan for udviklingen af Nyborg Havn. - Se Kommuneplan 2013's afsnit om havne her.

Afstandszonering

Erhvervsområderne skal planlægges og udvikles efter principperne om afstandszonering og virksomhedsklassificering. Afstandszoneringen skal medvirke til at adskille forurenende og mindre forurenende aktiviteter og sikre erhvervsområdet mod nabokonflikter med tilstødende områder med miljøfølsomme anvendelser, fx. boligområder.

Afstandszonering og virksomhedsklassificering - se her.

  

Status

Historisk – Kommuneplan 2013 er erstattet af Kommuneplan 2017, der blev vedtaget endeligt 19. december 2017

 

Eksternt link

 Nyborg Kommunes erhvervspolitik.pdf (731.3 KB)

 Udvikling Fyn